Nykytekniikka riittäisi tehostamaan huomattavasti liikenteessä olevien autojen polttoaineenkulutusta. Mutta kuten olen jo aikaisemmin kirjoittanut, emme elä täydellisessä maailmassa, ja autokannan uusiutuminen vihreämpiin vaihtoehtoihin vie vuosikymmeniä. Alla kuitenkin muutama sananen parista vaihtoehdosta, hybridistä ja sähköautosta, joiden näen olevan lähitulevaisuuden vaihtoehtoja perinteiselle bensalla käyvälle polttomoottoriautolle. Vaihtoehtojen on kuitenkin turha odottaa yleistyvän ennen bensan pysyvää korkeaa hintaa.
Hybridi
Koko maailman autokannan uusiminen hybrideillä lähitulevaisuudessa on mahdotonta. Hybridiauton tuottaminen kuluttaa energiaa 27-54 öljybarrelin verran. 700 miljoonan auton valmistaminen korvaamaan nykyiset autot vaatisi 18-36 miljardia barrelia öljyä, mikä on maailman 6-12 kuukauden kulutus.
Näen silti hybridiautoissa yhden tulevan energiatalouden suurimmista mahdollisuuksista. 3-4 litraa satasella kuluttavilla hybrideillä säästettäisiin jo järkyttävät määrät öljyä, mikäli autokanta saataisiin uudistettua riittävän nopeaan tahtiin (alle viiden litran kulutukseen pääsevät nykyään jo “normaalitkin” autot). Hybridit voitaisiin myös muuntaa polttamaan maakaasua, etaania ja metaania - tai jopa vetyä. Hybridiautoihin siirtyminen ei tule olemaan kuitenkaan helppoa: Kiinaan ja muihin kehittyville markkinoille myydään lähinnä 80-90 -lukujen automalleja, joita on hyvin edullista tuottaa jo valmiina olevista tuotantolinjoista.
Myös Yhdysvalloissa tehokkaampia autoja on vaikea tuoda markkinoille niin kauan kun bensan hinta pysyy aisoissa. Japanilaisilla valmistajilla on jo niin pitkä etumatka yhdysvaltalaisiin kilpailijoihinsa tehokkaiden autojen kehittäjinä, että bensan hinnan raju nousu ja pienempien sekä tehokkaampien autojen yleistyessä Yhdysvaltojen autoteollisuuden nykyiset ongelmat vain pahentuisivat. Onkin Yhdysvaltojen hallituksen ja autonvalmistajien edun mukaista, että öljyn hinta pysyy tarpeeksi matalana mahdollisimman pitkään. Voihan tietysti olla, että jenkkiläisilläkin autonvalmistajilla on jo huomattavasti nykyisiä tehokkaampia automalleja kehitettynä; näitä malleja tuodaan markkinoille kuitenkin vasta, kun bensan hinta on kuluttajille liian korkea.
Sähköauto
Sähköautojen suurin ongelma on ollut akkuteknologia. 57 litran bensatankki sisältää saman energian mitä 15 tonnia painava lyijyakku. Akuilla tulee myös ongelmia kylmässä säässä, kapasiteetti on rajallinen ja ne pitää vaihtaa muutaman vuoden välein. Nykyiset kehittyneimmät sähkömoottorit ovat kuitenkin yhtä pieniä kuin polttomoottorit: esim. Tesla Roadsterin, joka kiihtyy nollasta sataan neljässä sekunnissa, moottori on vesimelonin kokoinen ja painaa 33 kg. Lisäksi sähköautoissa on huomattavasti vähemmän liikkuvia osia kuin polttomoottoriautoissa (huoltokustannukset vähenevät), ne ovat suhteellisen edullisia sekä niiden energiankulutuksen hyötysuhde on yli 90 % bensiinimoottorissa sen ollessa parhaimmillaan 30 % (lähde). (Litium)Akkuteknologia lisäksi kehittyy yhä nopeasti lähinnä kännyköiden ja kannettavien tietokoneiden tuotekehitystyön ansioista. Hinnoista: Eräs kiinalainen autoteollisuusyritys suunnittelee tuovansa 20000 euron sähkö-Sedanin markkinoille vuonna 2009, ja myös muita yrittäjiä on markkinoilla.
Sähköautojen kanssa on kuitenkin sama ongelma kuin hybrideissä: autokannan uusimisessa menee vuosikummeniä. Satojen miljoonien uusien autojen valmistukseen tarvittaisiin huomattavan öljymäärän lisäksi myös runsaasti makeaa vettä, josta tulee tulevaisuudessa pulaa. Näkisin sähköautossa kuitenkin hybridiautojen tapaan kovasti potentiaalia: sähkönjakeluverkko on valmiina (töpseli vain pistorasiaan), eikä vedyn tapaista jakeluverkkoa tarvita. Tosin myöskään sähköautoa ei saada massatuotantoon tarpeeksi ajoissa peak oilia siirtämään, mutta ehdottomasti se on mahdollisuus lähitulevaisuudessa, kunhan akut kehittyvät ja auton toimintasäde laajenee. Dokumenttia aiheesta tarjoaa “Who killed the elecric car”, joka on ihan katsomisen arvoinen pätkä.
sunnuntai 30. syyskuuta 2007
Tulevaisuuden autot
Kirjoittanut:
P
klo
19:52
Kategoriat: Vaihtoehdot
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti